Wereldwinkel verkoopt Sweet Solution repen

Sinds deze week liggen bij de Wereldwinkel de nieuwe ‘Sweet Solution’ repen van Tony’s Chocolonely.
Ze zien er heel vertrouwd uit en ook die smaak kennen we toch al ergens van? Een melkreep met pennywafel, een melkreep met biscuit en karamel… dat is toch sprekend een KitKat of Twix?
Dat klopt. De Sweet Solution repen van Tony’s Chocolonely zijn een plaagstootje naar de grote chocoladefabrikanten. 

Al in 2001 beloofden de grootste chocoladebedrijven om een einde te maken aan de misstanden in de cacaoindustrie. Zij ondertekenden zelfs een protocol om dit te bekrachtigen.
Het populaire Tony's Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Dit Amsterdamse merk ontstond uit het programma ‘Keuringsdienst van Waarde’, toen dit consumentenprogramma de effectiviteit van dit zogenaamde Harkin-Engel Protocol onderzocht. Teun van der Keuken startte met Tony's Chocolonely om de misstanden in de chocoladesector aan de kaak te stellen.

Maar twintig jaar na dato en verschillende initiatieven later, is er weinig veranderd. Om die reden pleit het chocolademerk voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacao-industrie. Door middel van een online petitie verzamelde Tony's ruim 66.000 handtekeningen van consumenten om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren. 

Om de actie kracht bij te zetten lanceerde Tony's ook vier lookalike-repen. Die kregen het lettertype en de kleurstelling van andere iconische chocolademerken. Zowel de wikkel als de smaken waren geïnspireerd op de bekende originelen: Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat. “Deze iconische repen vormen het gezicht van de cacaoindustrie, die we hiermee willen aanspreken als geheel”, vertelde Tim de Broekert van Tony’s.

En tóch zijn ze anders. Want de noga driehoekjes, karamel biscuit, crunchy hazelnoot rondjes en wafelreepjes in deze repen zijn helemaal à la Tony’s. Én tot stand gekomen volgens de 5 samenwerkingsprincipes van de chocolademakers.
Met om te beginnen 100% traceerbare cacaobonen en een hogere prijs die wordt betaald aan de cacaoboeren. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, helpt Tony’s boeren en coöperaties met professionalisering en worden er lange termijn relaties met de boeren aangegaan. Zuivere koffie dus, eh, choco.

Tony’s vroeg geen toestemming voor de actie. Die was vooral opgezet om op te vallen en niet om de andere merken te ‘shamen’. De opbrengst van die repen werd volledig ingezet om Afrikaanse vrouwen uit de armoede te helpen. Want in hun bittere armoede ligt – volgens Tony’s – de grondoorzaak van de illegale kinderarbeid en moderne slavernij.

Zelfregulering van bedrijven werkt daarbij nauwelijks, vindt Tony’s. Er werken nog steeds 1,56 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika en er wordt geschat dat minstens 30.000 mensen slachtoffer zijn van moderne slavernij.

Overheden moeten strengere wetten opstellen om mensenrechten in bedrijfsketens te beschermen, bij voorkeur op Europees niveau. Zo worden cacaobedrijven gedwongen om de arbeidsomstandigheden waaronder hun cacaobonen worden geteeld en geoogst aan te passen aan fatsoenlijke normen. 

De stunt met de lookalike-repen betrof een eenmalige actie. De vier repen leken dan misschien op 't origineel, maar waren toch heel anders. Want de repen waren gemaakt volgens Tony’s samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao. Tony’s Chocolonely kreeg voor de bijzondere actie high fives van chocofans van over de hele wereld. Maar Big Choco? Die deed helemaal niets. 

Daarom blijven deze Sweet Solution-repen verkrijgbaar, maar dan in onze vertrouwde ongelijke vorm. Met aan de buitenkant ’n vertrouwde Tony’s wikkel, maar aan de binnenkant nog steeds die gekopieerde wikkel! De boodschap erachter is bedoeld om slavernij in de choco-industrie te bekritiseren: de bedrijven moeten sámen de schouders zetten onder deze bittere problematiek. “We zijn allemaal onderdeel van het probleem en kunnen allemaal onderdeel zijn van de Sweet Solution”, stelt Tony’s.